ABRONCSJELÖLÉS

EU ABRONCSJELÖLÉSI SZABÁLYOZÁS – MAGYARÁZAT

A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.
EU Tyre Labelling 2012 - Wet Grip

NEDVES TAPADÁS

Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző.

Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt.

A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.

EU Tyre Labelling - Fuel Efficiency ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása.

Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl. CO2) eredményez.

Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”, ahol az „A” a „leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást”, míg a „G” kategóriája legrosszabbját jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben B) jelzi a termék teljesítményét.

EU Tyre Labelling - Exterior Noise

KÜLSŐ ZAJ

  • forgalom intenzitása és a járművek típusa
  • Vezetési stílus
  • Az abroncs és az út kapcsolata

A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel.

1 fekete hanghullám = 3dB-lel kevesebb, mint a jövőbeni európai határ.
2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak.
3 fekete hanghullám = megfelel az aktuális európai korlátozásnak.

A rendelet célja, hogy növelje a közúti járművek biztonságát, valamint gazdaságosságát és környezeti hatékonyságát alacsony zajszintű, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsok által. Ugyanakkor keretet teremt az ipar számára, hogy harmonizált módon nyújtsanak információt az abroncsok némely paramétereiről.

Az ilyen információk mindig rendelkezésre fognak állni a vásárlók számára technikai promóciós anyagokon, például a gyártók weboldalain keresztül. Néhány abroncs nem tartozik a rendelet hatálya alá, mint az újrafutózott abroncsok, az off-road és verseny abroncsok.

Az üzemanyag-takarékos abroncsok használatának összesített eredménye, hogy megtakarítható akár 4 millió tonna CO2 évente (attól függően, hogy a piac milyen gyorsan áll át üzemanyag-takarékos abroncsokra), és a piacot a jobb nedves tapadás elérésére ösztönzi.

AZ ABRONCSGYÁRTÓK FELELŐSSÉGE (GYÁRTÓK, IMPORTŐRÖK)

Amikor abroncsokat értékesít egy ügyfélnek, azokhoz átadáskor minden esetben méretenként és típusonként a fentihez hasonló címkét kell mellékelni. Ennek úgy is eleget tehet, hogy a címkéket matrica formájában az abroncsra ragasztja.

Minden promóciós és technikai dokumentációban minden abroncs esetén érthető módon jelezni kell a címkén található értékeket. A gyártók és viszonteladók weboldalain is fel kell tűntetni a kínált abroncsok címkeadatait.

AZ ABRONCSÉRTÉKESÍTŐK FELELŐSSÉGE (VISZONTELADÓK, KISKERESKEDŐK)

Személygépjárművek és kisteherautók abroncsai esetén biztosítani kell, hogy
- minden abroncson jól látható helyen megtalálható a címke
vagy,
- az értékesítés előtt a címkeadatokat megmutatja a végfelhasználó számára, és a címke jól látható módon fel van tűntetve az abroncs közvetlen közelében.

A címkeadatokat akkor is biztosítani kell, ha az értékesítésre kínált abroncs nem látható a vásárló számára.

A kereskedőnek minden abroncs esetén (szgk., kistehergj., tehergj. és busz) biztosítania kell, hogy a címkeadatok szerepelnek minden megvásárolt abroncson, vagy az ügyfélnek kiállított számlán.

1 IP/09/1820 sz. bizottsági sajtóközlemény